Humor?
Het werd een paar jaar terug al gezegd over drama, maar het lijkt ondertussen net zo goed op komedies te slaan. Al het schrijftalent werkt voor tv en voor de eenvoudige komische films blijven mindere scenario’s over. Comedyseries als Modern Family, Bored to death, Louie CK en in mindere mate The Office, 30 Rock, How I met your mother en South Park zijn gemiddeld van hogere kwaliteit dan de humoristische films die de bioscopen halen. Veelal zijn de uitgangspunten en karakters van die films nog wel oké, maar wordt de boel te lang gerekt met een slap verhaaltje. Ook de hoofdrolspelers (vaak afkomstig uit de tv-series of sketchshows als Saturday Night Live) zijn talentvol genoeg om een film lang grappig te blijven, als ze maar betere verhalen en grappen kregen toebedeeld. Neem Bridesmaids van afgelopen zomer, met SNL-talent Lucy Punch. Prima humoristische scènes, maar ruim een uur te lang en zonder interessant overkoepelend verhaal. Larry Crowne met Julia Roberts en Tom Hanks is nog een stuk slechter. Crazy, Stupid, Love is al iets beter, dankzij Steve Carrell, maar nog steeds te lang. De tweede Hangover-film viel overduidelijk in herhaling en over The Zookeeper kunnen we het maar beter helemaal niet hebben. Eigenlijk kun je nog het beste naar pretentieloze films als Mr. Popper’s Penguins, Johnny English Reborn of Your Highness gaan, dan weet je bij voorbaat dat je flauwiteiten om je oren krijgt. Of natuurlijk wat langer zoeken en kleine films uit Amerika of van elders bekijken. (Untitled), Submarine, Happythankyoumoreplease, Paul en zelfs het Nederlandse Rabat zijn daar recente voorbeelden van.
The Change-Up – David Dobkin
Cast: Jason Bateman, Ryan Reynolds, Leslie Mann; Release: 20-10-11
The Change-up brengt weinig verandering in bovenstaande pessimistische beeld. Prima sterren: Ryan Reynolds (begon ook bij tv-comedy) en Jason Bateman (Arrested Development, en hij speelde in de uitzondering op bovenstaande, Horrible Bosses, een van de leukere komische films uit 2011). Na het pissen in een magische fontein, ruilen de twee vrienden van plek: Reynolds moet ineens een gezin onderhouden en Bateman mag eindelijk eens de vrijgezel uithangen. Natuurlijk hebben we dat al honderd keer eerder gezien, maar belangrijker is dat deze situatie weinig meer dan de gebruikelijke flauwe (en gore) grappen oplevert. Genoeg voor drie keer lachen en vijftien keer gapen.
What’s your number? – Mark Mylod
Cast: Anna Faris, Chris Evans; Release: 27-10-11
What’s your number valt onder de romcom, waarbij je dus geen origineel verhaal verwacht (maar wel chemie en humor). Anna Faris speelt een vrouw die niet meer dan 20 bedpartners gehad wil hebben, dus na nummer 19 echt voor de ware moet gaan. Of natuurlijk terug kan keren naar een van die eerdere partners om te checken of daar niet alsnog de ware tussen zit. Als je een berg popcorn en een boel vriendinnen om je heen hebt, is de film prima te pruimen. Zeker ook omdat de filmmakers de film niet te lang maakten. En omdat Anna Faris een leuke actrice is. Maar dan ben je er wel wat betreft positieve berichten over deze film.
The Guard – John Michael McDonagh
Cast: Brendan Gleeson, Don Cheadle, Mark Strong; Release: 20-10-11
The Guard ziet er in eerste instantie niet uit als een komedie. Vanwege het verhaal over drugssmokkelaars en de ouwe agent die achter ze aanzit. Maar dit mag dan in aanvang een Ierse politiefilm zijn, doordat de oude agent gekoppeld wordt aan een gelikte Amerikaanse FBI-agent krijg je vanzelf een soort buddy/cop-film (maar dan behoorlijk anders dan de Amerikaanse voorbeelden zoals 48 Hours, Rush Hour). De twee botsen zowat op alle punten waarop ze samen dienen te werken. Don Cheadle speelt een FBI-agent die alles netjes volgens de regels wil doen, maar stuit op onverstaanbare, onbegrijpelijke Ieren en Brendan Gleeson lapt de regels aan z’n laars, maar weet toch tot mensen door te dringen. De grapdichtheid is niet hoog, want er moet ook nog een behoorlijk verhaal verteld worden, maar als de grappen komen, mag vooral de droogkloot Gleeson ze inkoppen. Al eerder liet Gleeson zien goed met dit genre om te kunnen gaan, maar in tegenstelling tot In Bruges is hij nu op eigen terrein (nl in Ierland) en dat maakt van hem de ster van deze zeer geslaagde komedie.
In de vorige edities van FILM 2011:
41: Habemus Papam