Beste tracks van nu - zangeressen juni '13


Dertig tracks van zangeressen staan er in deze Spotlijster van juni 2013. Actuele tracks, maar wel met allerlei linken naar het verleden, zo zijn er covers, is er rootsmuziek, retro en folk en dansen we tot laat in de indiedisco op nieuwe alto-favorieten. Lees en luister hier verder.

Lekker origineel zeg! (Vijf covers)
‘Mensen kunnen door de hoeveelheid covers op Spotify de originelen niet meer vinden,’ las ik in een artikel over de negatieve kanten van de muziekstreamer. Het leek mij non-nieuws tot ik een classic van The Supremes zocht en vond. Ondanks dat onder ‘Artiest’ de juiste naam stond en het liedje bekend klonk, was het niet de originele versie van het motown-trio uit de jaren ’60, maar een imitatiegroepje dat met deze vervalsing op draaibeurten (en daarmee geld) uit is….
Van de vijf covers waarmee ik deze Spotlijster begin, zijn de originelen wel goed te vinden, alhoewel je bij nr 5 zijn even de ‘she’ moet vervangen door ‘he’. Emeli Sandé (1) deed voor de Great Gatsby-soundtrack een charleston-achtige versie van Beyoncé’s ‘Crazy in love’, terwijl Meschiya Lake & The Little Big Horns (2) nog ouderwetser wil klinken in ‘Gimme a Pigfoot’, een 90-jaar oude Bessie Smith-song over varkenspoten, joints, bierflesjes en shitshamshimmy ( - ). Krystle Warren (3) versoult de Nick Drake-klassieker ‘Time has told me’ uit 1969 en ook Mavis Staples (4) pakt een klassieker uit die tijd om er haar soul/gospel-draai aan te geven. Op haar door Jeff ‘Wilco’ Tweedy geproduceerde nieuwe album covert de 73-jarige Staples Singer een song van Funkadelic uit 1971. De laatste ‘70’s soulcover is van Sabrina Starke (5) die een puik album maakte vol Bill Withers-composities.

Laidblack sound
Het UK-USA-duo Lady (6) maakte een dusdanig prettige old-skool-soul-cd, dat ik ‘m drie maanden na release nog steeds draai. Of dat bij Valerie June (7) ook gaat gebeuren, weet ik niet, haar tweede single is in ieder geval een stuk rustiger dan haar eerste die in de november-Spotlijster stond. Old skool-laidback-hiphop dan van de Amsterdamse Mc Melodee (8) en een erg fijne Afro-track van het verder wat irritante (vanwege haar stem) album van de Malinese Rokia Traoré (9).

Folk, singer-song, roots
Zonder twijfel is ‘Once I was an eagle’ van Laura Marling (10) de beste cd van dit moment. Hiervan koos ik nu voor het rustige folkliedje over zeemeermin ‘Undine’. De Amerikaanse Patty Griffin (11) past met haar melancholie-opwekkende rootsgeluid in het rijtje bij Natalie Merchant, Antje Duvekot, Indigo Girls en Amelia Curran. Jessica Pratt (12) en Kim Richey (13) klinken minder melancholisch, maar niet minder mooi. Ondanks dat de gezamenlijke cd van Edie Brickell & Steve Martin (14) volstaat met niemandalletjes die goed als behang kunnen dienen, springt zo’n typisch Brickell-liedje als ‘Friend of mine’ er wel weer positief uit. Kimberly Anne (15) is een interessante nieuwe naam, aangezien ze zich op een grensvlak van roots, indie en soul bevindt. Tessa Rose Jackson (16) dook al drie keer op in de Spotlijster en is met haar nieuwe single ‘Lost & found’ weer aanwezig, gewoon omdat haar folk-pop lekker luchtig is en goed in elkaar steekt.

Retro of vintage
Ergens tussen opnieuw gemaakt naar oud recept en een ode aan vervlogen genres. Zo vallen de acts in dit blokje te beschrijven. De zusjes van CocoRosie (17) halen, ook op hun vijfde album, hun inspiratie uit allerlei periodes met moderne liedjes als gevolg die uit afgestofte muziekdoosjes lijken te komen. Shannon & The Clams (18) hebben een duidelijkere bron voor hun liedje over sprookjesfiguur ‘Rip van Winkle’: 1960, precies tussen doo-wop en surf in. Zooey Deschanel & M. Ward doen op de derde cd van She & Him (19) exact wat je van ze verwacht: zonnige retropop maken. Camera Obscura (20) doet al sinds hun begintijd (1995) ongeveer hetzelfde als hun tijd- en stadsgenoten Belle & Sebastian – ze leven muzikaal in een lievige jaren ‘70/’80-wereld. De Noisettes (21) gingen altijd wel met hun tijd mee, maar nu niet, deze nieuwe single doet op een prettige wijze aan tuttige ‘60’s popliedjes denken.

Retourtje Frieslan-Frankrijk
Wende (22) en Nynke (23) studeerde gelijktijdig af aan de Kleinkunst, braken in hetzelfde jaar door met muziek die veel meer bij zuidelijke sferen hoort dan bij hun noordelijke roots (respectievelijk Franse chansons en Portugese fado’s). Hoe verschillend ook, ik gooide ze door elkaar totdat ik één van beide interviewde en hun beider werk beter ging beluisteren. Alsof ze het erom doen, hebben ze nu weer bijna tegelijkertijd een nieuw album uit. Mooie cd’s vol luisterliedjes, maar heel verschillend. Zaz (24) houdt het simpel: ze komt uit Frankrijk en maakt puur Franse muziek. Zo Frans dat ik in ‘On ira’ de Poppys lijk terug te horen. Wel vrolijk.

At the Indie Disco*
Ergens tussen ‘Panic’ (Smiths) en ‘Cannonball’ (Breeders) bezocht ik de plaatselijke (of buurplaatselijke) indiedisco. De generatiegenoten weten dan hoe laat het is: tijd voor alto-favorieten waar nog enigszins op te dansen valt, al is het met de hoofdneuzen naar de schoenneuzen gericht. Misschien bestaat de indiedisco niet meer, de alto-favorieten nog wel. Zo weet de 16-jarige Nieuw-Zeelandse scholiere Ella Yelich O’Conner als Lorde (25) met haar mellow hit ‘Royals’ al de eerste dansers op de donkere vloer te krijgen, al heeft het nummer misschien wat gitaren en een gruizige remix nodig om een hele festivalweide te doen ontploffen (de festivalweide: waar alle indiedisco-gangers vanoudsher hun jaarlijkse samenzijn hadden, soort hei-dag voor alto’s). Ja hoor, ook de meiden gaan dansen als Wolf Alice (26) hun Heather Nova meets Breeders-achtige song brengen. Bij de euro-disco van MS MR (27), hoe aanstekelijk ook, druipen de pure alternatievelingen hoofdschuddend af en een enkeling gaat klagen bij de dj. Met succes want, die gooit er na het pure indiewerk van Waxahatchee (28) een stevige schreeuwplaat van Deap Vally (29) op en maakt de avond af met een klassiek klinkende doomplaat van Savages (30).
Stroboscoop uit, dynamo aan en naar huis slalommen.

Ricco van Nierop

* 'At the Indie Disco' is een song van Divine Comedy en zit als bonustrack (31) bij deze Spotlijster.

Niet op de kaart, wel 't luisteren waard
Niet op spotify staan deze twee jonge folk-zangeressen. Het prachtige 'Plans' van de Britse Marika Hackman en het wonderschone 'What you've been looking for' van de Ierse Rosie Carney. Ik wil snel hun volledige cd's horen, maar die moeten eerste gemaakt, wat zeg ik: eerst nog even hun school afmaken.

Check ook deze oudere playlists:
Spotlijster mei 13/m playlist + tekst
Spotlijster mei 13/v playlist + tekst
Spotlijster mrt 13/m playlist + tekst
Spotlijster mrt 13/v playlist + tekst
Spotlijster feb 13/m playlist + tekst
Spotlijster feb 13/v playlist + tekst
Spotlijster jan 13/m playlist + tekst
Spotlijster jan 13/v playlist + tekst
Spotlijster nov 12/v
Spotlijster nov 12/m
Spotlijster okt 12/v
Spotlijster okt 12/m


deSpotlijster m/v?
Per maand presenteert de Recensent twee Spotlijsters: een met zangeressen/bands en een met zangers/bands. Dit onderscheid is een gevolg van tien jaar Chicksinger-recensies schrijven, ooit begonnen vanwege de geringe aandacht voor goede zangeressen in de muziekjournalistiek.

deSelectie
de Spotlijsters bevatten meestal geen bekende hits. Niet vanwege de kwaliteit – ook goede songs bereiken een groot publiek – maar deze songs krijgen al genoeg aandacht.
Bronnen: radio 6, pinguin-radio, Largeheartedboy, Studio Brussel, krentenuitdepop, NPR-first listen, 22 tracks, 3voor12 Luisterpaal, kxradio en ook ouderwetse media zoals OOR.

deVolgorde
Songs die gevoelsmatig bij elkaar horen, plaats ik achter elkaar. Meestal op basis van genre, maar ook als er een andere link is. Volg de Spotlijsten en klik door naar hele albums van interessante acts en sla mindere acts over.