deSpotlijster van februari 2013/v


Spotlijster verzamelt de beste tracks van dit moment. Songs van bekende zangeressen (Janne Schra, Kate Nash, Pien Feith), maar ook van nieuwe namen (Veronica Falls, La Femme, Haim, iET). En liedjes van de beste albums van dit moment, maw. van Josephine en Amelia Curran. Dertig maal luisterplezier en een leesbare bijsluiter, vind je hier.

Repeat
De tweede spotlijster begint met een groepje artiesten die ook al in de vorige lijst stond. Vanwege de hoge kwaliteit van hun nieuwe werk zijn ze terug. Veronica Falls (1) met haar heerlijke ‘80’s pastiche, Tessa Rose Jackson (2) met haar vrolijke handklap-pop (in de traditie van klapjeskoningin KT Tunstall), Janne Schra (3) met een up-tempo track van haar voortreffelijke solo-cd, Mister & Mississippi (4) met het stevigste liedje van hun debuut en Bettie Serveert (5) met harde hooks en rondslingerende effect-pedalen in ‘Tuf skin’.

Fun
‘Sur la planche’ kwam al eerder uit, maar wist toen buiten Frankrijk niet veel te doen. Het Parijse vijftal La Femme (6) probeert het nu opnieuw met dit lekkere surf-dans-liedje, waar je niet anders dan ‘Next stop’ van het uit LA afkomstige duo Bleached (7) achteraan kunt draaien, simpelweg omdat hij hen het surfpunk-gehalte evenhoog is. Met de idiote bandnaam The History of Apple Pie (8) zitten we in London begin jaren ’90. Althans, het liedje is nieuw, de band ook, alleen de sound is 20 jaar oud. De soul van Alice Russell (9) klinkt veelbelovend; ‘Heartbreaker’ is veruit het beste nummer van haar verder aardige cd. Bij debutante Josephine (10) was het veel moeilijker een beste track kiezen, wat een sterke debuutcd (‘Portrait’) maakte deze Brits/Liberiaanse/Jamaicaanse! Om dit vrolijke blokje af te sluiten, komt Kate Nash (11) weer eens om de hoek kijken, voorlopig met dit leuke singeltje, maar haar volledige cd volgt in maart.

Veronica Falls, Tessa Rose Jackson, Ellen Schoenaerts, Kate Nash, Pien Feith, Josephine, Amelia Curran, Haim

Roots
Ondanks hun achternaam en hun land van herkomst (VS) zijn Gretchen Peters (12) en Vanessa Peters (13) geen familie. Gretchen (55) schrijft al tientallen jaren commerciële country-songs voor anderen en zichzelf, Vanessa (32) zoekt het meer in de singer-songwriter-hoek en toert geregeld (zoals deze maand) door Europa met haar rootsmuziek. Dan Riverside (14). Er schijnt een Poolse progrockband te zijn met dezelfde naam, maar ik prefereer dit akoestische Americana-groepje met mooie samenzang. In het radio6-programma van Dolf Janssen hoorde ik de fijne zangeres Carrie Rodriguez (15) uit Texas, dochter van folkzanger David Rodriguez die zijn roots in het grensgebied met Mexico heeft - ze doet een song van Chip Taylor (die ooit oa. 'Wild Thing' schreef). Eén van de mooiste albums van dit moment is van Amelia Curran (16), haar ‘Spectators’ bevat geen slecht nummer en is een aanrader voor de liefhebbers van warme, lieve singer-songwriters zoals Jolie Holland en Antje Duvekot.

Zweverige indie
Rachel Zeffira (17) komt uit Canada, maar werkt vanuit London, waar ze in het gezelschap van hippe bands als SCUM en TOY (hoofdletters verplicht) verkeert, haar eigen sound is net als die band zweverig, maar minder dance-gericht. Zweverig maar dan op z’n Amerikaans, zo klinkt Widowspeak (18), een Amerikaans duo, bestaande uit Molly Hamilton en gitarist Robert Earl Thomas. The Joy Formidable (19) is een band uit Wales en doet het rustig aan op dit ‘Silent treatment’, terwijl de rest van hun album een stuk harder (en saaier) is. De Britse Kyla La Grange (20) had ik al in oktober in de spotlijst staan, maar heeft nu haar volledige album uit, dat vooral meer van hetzelfde is – geen slechte Florence/Marina/EllieGoulding-achtige extravagante Kate Bush-pop, maar twee liedjes horen is genoeg, waaronder deze wonderschone ballad. Esben & the Witch (21) maakt spookhuisindie, een variant van zweverige muziek, hun ‘Deathwaltz’ jakkert voort alsof de spoken Esben op de hielen zitten. Danielle, Este en Alana heten Haim (22) van achteren en van hun bandnaam, hun muziek is te te licht voor de spotlijster, maar deze ‘Better off’ kan er dankzij de koortjes net mee door.

Lage landen
Wat is dit voor stem, Frederique Spigt maar dan met Vlaamse tong? Nee, Ellen Schoenaerts (23) heeft lang niet zo’n sterke stem als Spigt, maar de rauwheid komt in de buurt. Ondanks dat Schoenaerts niet een heel album vol goed is, intrigeert ze met goede teksten en stevige Belgapop. Trixie Whitley (24) (dochter van alt.bluesman Chris Whitley) heeft een geweldige stem, maar kiest op haar album iets te vaak voor simpele bluesjes, terwijl er ook uitschieters opstaan zoals dit ‘Morelia’. Voormalig folkzangeres Pien Feith (25) zet de indie-dance-mix van haar vorige album voort op haar nieuwe single. Achter The Jacks (26) zit oa oud-Krezip-lid Joost van Haaren in combinatie met twee Brabantse zangeressen – ze maken fijne pop. Lisa van Vliegen van iET (27) pakt het vreemd aan: in plaats van zichzelf op de voorgrond te zetten als singer-songwriter, heeft ze op haar tweede album acht gastzangeressen erbij gehaald. Het levert wel mooie duetten op, zoals deze met Shirma Rouse. Lilian Hak (28) maakte ooit muziek ergens tussen alternative, dance en eletronika in (zie recensies), maar sinds haar vorige album laat ze zich door swing, jazz en oude films inspireren, met dit leuke ‘Happy land’ als gevolg.

Filmpjes
Nu we het toch over films hebben, stemkunstenares Petra Haden (29) zingt met vijfentwintig kopieën van zichzelf mee op een album vol bekende filmscores, zoals van Superman, Taxi Driver, Psycho en dit ‘Cinema Paradiso’. De Spotlijster wordt afgesloten met een vreemde combi, de Congolese band Kasai All Stars samen met de Argentijnse Juana Molina (30). Bijeengebracht (met nog meer globale artiesten) voor de, op het laatste R’damse filmfestival draaiende, documentaire Kinshasa Superband.

Ricco van Nierop

Spotlijster

deSpotlijster m/v?
Per maand presenteert de Recensent twee Spotlijsters. De ene playlist focust zich op zangeressen/bands en de andere op zangers/bands. Dit onderscheid is een regelrecht gevolg van tien jaar Chicksinger-recensies schrijven, dat ooit begon omdat in de serieuze muziekmedia de mannelijke muzikanten overheersen, waardoor er minder aandacht is voor die enorme hoeveelheid aan goede zangeressen (wat nog steeds zo is).

deSelectie
de Spotlijsters bevatten meestal geen bekende hits. Niet vanwege de kwaliteit – ook goede songs bereiken een groot publiek – maar deze songs krijgen al genoeg aandacht. Niet elke artiest is (al) op spotify te vinden is. In dat geval zal de Spotlijster dan ook verder kijken, d.m.v. youtube of soundcloud.
De belangrijkste bronnen voor deze speellijsten zijn: radio 6 (soul & jazz – maar ook de americana van Dolf Janssens programma), pinguin-radio (online opvolger van Kink FM), Studio Brussel, diverse websites (bv Largeheartedboy, krentenuitdepop, NPR-first listen), 3voor12 (spotify-playlist van Atze de Vries, Luisterpaal), kxradio (zeker the return of Gonzo, Jan Donkers) en ook gewoon ouderwetse media zoals OOR.

deVolgorde
Songs die gevoelsmatig bij elkaar horen, plaats ik achter elkaar. Meestal op basis van genre, maar ook als er een andere link is. Zo ontstaan er groepjes met rustige singer-songwriter-liedjes, overgaand in folk-songs van bandjes, overgaand in wat stevigere songs van indie-artiesten overgaand in meer pop-achtige songs, overgaand in soul/funk/hiphop-tracks. Niet per se in deze volgorde. Het handige van spotify-playlisten is dat je er in een handomdraai je eigen ding van maakt – dus abonneer je op de lijst en klik door naar hele albums van interessante acts en sla mindere acts over.

Niet op de kaart, wel 't luisteren waard
Niet op spotify (althans niet haar nieuwste cd): Erin McKeown - Jailer - een up-tempo song van haar album Manifestra in een akoestische live-uitvoering.

Check ook deze oudere playlists:
Spotlijster jan 13/m + tekst
Spotlijster jan 13/v + tekst
Spotlijster nov 12/v
Spotlijster nov 12/m
Spotlijster okt 12/v
Spotlijster okt 12/m