Beste tracks van nu - zangeressen maart 2013


De constante stroom aan nieuwe platen kan vermoeiend of zelfs verlammend werken. Daar is een paardenmiddel voor, dat heet Radio2 (of Veronica of een willekeurige andere gouwe-ouwe zender). Toch is er ook een beter alternatief en dat vind je sinds kort op Perfects.nl. Hier staan tientallen mixtapes (met mooi artwork) in allerlei genres en van allerlei artiesten – oud bekend werk dus, maar met smaak samengesteld. Tot zover het wegsturen van lezers/luisteraars, nu over naar verse platen in deze zangeressen-spotlijster, door ondergetekende bijeengeraapt in de afgelopen vier weken.

Klappen
Beginnend met vier-meeklap-liedjes: Liesbeth Esselink, alias Solex (1), ging uit varen met een opnameapparaat en tapete geluiden in elke provincie die ze thuis mixte tot een album over Nederland, met logischerwijs Zuid-Holland als leukste resultaat. Vorig jaar hadden we Emelie Sandé en Lianne La Havas als opvallendste nieuwe dames in de soul/jazz-hoek, dit jaar lijkt de eer naar Laura Mvula (2) en Josephine (13) te gaan. Mvula maakte een sterke debuutcd en dit is een vrolijke track daarvan. In België hadden ze, met Lady Linn, al een eigen Caro Emerald, maar ze hebben nu zelfs een tweede: Sarah Letor (3) heet ze en ‘No limit’ is een lekker niemendalletje. Van de Cannanes (4) had ik nooit gehoord, al zijn ze al in 1984 opgericht – ik was dus ook niet bedroefd toen ze tien jaar terug uit elkaar gingen, maar wel blij dat ze nu weer bijeen zijn en zeker vanwege dit leuke ‘Bumper’.

Ouderwetse indie
Meeklappen is nog steeds mogelijk, maar ik voer het tempo iets op, met de Nederlandse band Orlando (5) met zangeres Tessa Douwstra die als Kate Nash probeert te klinken en een heel eind komt, gevolgd door de ondertussen bekend geachte Veronica Falls (6) van hun steeds beter wordende cd. Dan iets meer punk, in de clip ‘Daisy’ zingen twee meisjes de wel bekende vraag ‘houdt hij van me of niet?’ – als je ervan uitgaat dat dit goed gecaste kind-acteurs zijn, kom je bedrogen uit – dit zijn dus de 12- en 9-jarige bandleden van de Pretty Little Demons! (7). Daarmee vergeleken lijken Karen O en The Yeah Yeah Yeahs (8) wel bejaard – hun punk neemt in deze nieuwe track bombastische vormen aan, maar je kunt met een beetje oefenen nog wel meeklappen.

Soul-hop
Net als hun grote kringloophit ‘Thrift Shop’ overduidelijk een statement is tegen overconsumptie (-), nemen rapper Macklemore, producer Ryan Lewis en singer-songwriter Mary Lambert (9) stelling tegen de anti-homo-lobby in een lekker klinkend popliedje, ‘Same love’. Hoe lang zal Solange (10) nog het zusje van Beyonce genoemd worden? Niet lang als ze dit soort goede soul-tracks blijft produceren. De volgende sterke old-skool-soulsong komt van een duo genaamd Lady (11), die voor 50% uit Engeland komt en voor de andere helft uit de V.S. Lydia René (12) maakt een soort akoestische soul, een beetje in de trant van India Arie, zolang ze zo’n prachtstem opzet maakt het niet veel uit. Net als vorige maand ook in deze Spotlijster een song van de bijna klassiek klinkende Josephine (13).

Folk
Het album waar ik het meest inkruip om mezelf te verwarmen blijft Spectators van Amelia Curran (14), ook haar ‘In a town (200 days)’ is hartverwarmend mooi. Jessica, Mary en Lucy zijn samen The Cadbury Sisters (15) en laten op ‘Coloured autumn’ horen waarom dat vocaal in hun voordeel werkt. The Stray Birds (16) is een trio van het platteland van Pennsylvania, terwijl Eva & Manu (17) uit Finland en Frankrijk komen – voor hun frisse folksound maakt het niet veel uit. De Britse Gabrielle Aplin (18) zoekt net als haar landgenote Thea Gilmore een mooie middenweg tussen pop en folk, terwijl de oude bekende lo-fi-band Low (19) weer eens sterk uit de hoek komt met het door Jeff Tweedy geproduceerde ‘Holy ghost’.

Sferisch
Om met collega Tim Donker te spreken, zou dit blokje natuurlijk ‘zweer’ moeten heten, want de hier verzamelde tracks, bouwen vooral een sfeer op, waar je als luisteraar in kan gaan hangen, je mag blij zijn dat Rachel Zeffira (20) pijn aan haar vingers kreeg, anders ging het klaterende klavierspel eeuwig door, terwijl het nu mooi afgemeten blijft, over naar de holle klanken van Laura Welsh (21) die vooral door middel van stemverdubbelingen effect sorteert. Volgens Sally Shapiro (22) trommelen de engelen in de hemel heel snel op xylofoons, afgaande op haar dromerige liedje. De zoete dromen worden al snel weer verstoord door Elena Tonra van Daughter (23) die een gespannen sfeer neerzet ergens tussen The XX en Laura Marling in. Ook Pien Feith (24) meandert tussen folk en electronica in op haar groeiplaat ‘Tought love’.

Nieuwe jas
Mevrouw Tamara (25) zingt ‘Schaarste’ een liedje van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink van de leuke verzamelaar ‘Supersonische Boem’ waarbij opvalt dat de teksten nog steeds actueel zijn. Van een geinig album vol piratenliedjes (geproduceerd door Johnny Depp) viel mij deze oude Dave van Ronk-song op, gedaan door Beth Orton (26). ‘Colours’ staat op naam van de Electric Wave Bureau (27) een liedjesbedrijf van Damon Albarn, die zijn oude Blur-song door de dertienjarige actrice Eloise Laurence laat zingen, horend bij de heftig dramatische film ‘Broken’ waarin zij de hoofdrol speelt, waarmee ze bewijst niet alleen goed te kunnen acteren. Rondom Alela Diane (28) is het al even stil, maar op een Tim Hardin-cover-cd doet ze zijn bekendste hit met haar prettig sikkeneurige stem. Vorig jaar verscheen er een Talk Talk-cover-dubbelcd waar ‘Such a shame’ niet op stond en dus ook niet deze mooie uitvoering van An Pierlé – je zou het bijna een schande noemen. De niet erg bekende funk-band An Apple A Day maakte een plaat vol met soul- en funkklassiekers met diverse gastvocalisten; zo werpt Naomi Shelton (30) zich op ‘It’s a new day’ van de Skull Snaps (zie joetjoep voor het veelvuldig gesamplede origineel).

Ricco van Nierop

Niet op de kaart, wel 't luisteren waard
Niet op spotify (althans niet haar nieuwste cd): Ntjam Rosie - Love is calling - een relaxt liedje van haar nieuwe cd 'At the back of beyond'.

deSpotlijster m/v?
Per maand presenteert de Recensent twee Spotlijsters. De ene playlist focust zich op zangeressen/bands en de andere op zangers/bands. Dit onderscheid is een regelrecht gevolg van tien jaar Chicksinger-recensies schrijven, ooit begonnen vanwege de geringe aandacht voor goede zangeressen in de muziekmedia.

deSelectie
de Spotlijsters bevatten meestal geen bekende hits. Niet vanwege de kwaliteit – ook goede songs bereiken een groot publiek – maar deze songs krijgen al genoeg aandacht.
De belangrijkste bronnen voor deze speellijsten zijn: radio 6, pinguin-radio, Studio Brussel, Largeheartedboy, krentenuitdepop, NPR-first listen, 22 tracks, 3voor12 (spotify-playlist van Atze de Vries, Luisterpaal), kxradio (Jan Donkers!) en ook ouderwetse media zoals OOR.

deVolgorde
Songs die gevoelsmatig bij elkaar horen, plaats ik achter elkaar. Meestal op basis van genre, maar ook als er een andere link is. Zo ontstaan er blokjes met rustige singer-songwriter-liedjes, folk-songs, indierock-tracks, popsongs, soul/funk/hiphop-tracks. Niet per se in deze volgorde. Het handige van spotify-playlisten is dat je er in een handomdraai je eigen ding van maakt – dus volg de Spotlijsten en klik door naar hele albums van interessante acts en sla mindere acts over.

Check ook deze oudere playlists:
Spotlijster feb 13/m playlist + tekst
Spotlijster feb 13/v playlist + tekst
Spotlijster jan 13/m playlist + tekst
Spotlijster jan 13/v playlist + tekst
Spotlijster nov 12/v
Spotlijster nov 12/m
Spotlijster okt 12/v
Spotlijster okt 12/m