Sophie zien
En daarna vooral meer

Evenement: International Film Festival Rotterdam
Data: 26-01 - 06-02 -2005
Datum bespreking: 08-02-2005

International Film Festival Rotterdam

Het IFFR 2005 is achter de rug. Met ruim zevenhonderd films in tien dagen heeft Rotterdam het jaarlijkse filmhoogtepunt met glans doorstaan. Nu de kater van het slotfeest begint te zakken is het tijd de bioscoop-ogen eens goed uit te wrijven. En een voorlopige balans op te maken.

Hoe charmant en wit-gepakt de nieuwe festivaldirecteur Sandra den Hamer haar toespraak ook uitsprak tijdens de openingsavond, de grimmige ondertoon was niet te missen. Boos en ongerust was ze. Vanwege de toenemende bedreiging van het vrije woord en afwijkende meningen. En vooral: vanwege de moord op Theo van Gogh, ‘vriend van het festival en held’. Het IFFR 2005 moest daarom vooral een caleidoscoop worden van werelden, visies, innovaties en nieuwe inzichten. Als weerwoord, gedeeltelijk. Maar vooral om het publiek te dienen en te laten genieten. Dat juist van Goghs zo omstreden film Submission vervolgens alsnog niet werd vertoond tijdens het festival om allang in de kranten beschreven redenen, maakte de toespraak achteraf extra wrang. Maar daarom niet minder noodzakelijk.

Terechte winnaar en verliezer?
Een beetje festival deelt prijzen uit. Het IFFR een heleboel. Onder andere kreeg 4 van Ilya Khrzhanovsky (Rusland) een VPRO Tiger award en een nieuwe prijs getiteld The Golden Cactus, de Theo van Gogh Award for Maverick Filmmakers. Zeer terecht die aandacht allemaal voor deze experimentele film. Het begin van 4 hakt erin als drilboor in een kale straat met honden. De film zakt na een zeer sterk en humoristisch half uur in, maar blijft zeker, ook door latere dramatische scènes, bij. Dat geldt natuurlijk voor de vele weglopers tijdens de vertoning.
Wonderbaarlijk genoeg kreeg de Noorse film Hawaï, Oslo (Erik Poppe) geen award. De film vertelt enkele aparte verhalen die langzaamaan vernuftig in elkaar grijpen. Een helderziende hulpverlener probeert een ongeluk te voorkomen, welke hij voorvoelt. Maar komt zijn droom uit? Hawaï, Oslo is een spannende en grappige film over dromen en (mis)daden, over toeval en noodlot.

Naast de directeur en de keurige, verbale woede was dit jaar de bioscoopreclame nieuw. Sponsor Microsoft zal wel bedongen hebben dat ze een x-aantal keer per dag een commercial mocht vertonen. Waardoor de openingszin ‘ We zien Sophie’ en de getekende hoedjes van de ontwerpende Parisienne tot in het oneindige tot ons kwamen. Weddenschappen na de tiende film of Sophie wellicht dit maal wél met hoedje en al onder steeds maar weer voorbijkomende brommer werd vermorzeld, werden jammerlijk verloren. Groter wordende festivals moeten nu eenmaal ook geld verdienen om te blijven bestaan, dus doen we natuurlijk niet kinderachtig. Gelukkig was na het commerciële hoedengedoe bovendien alsnog genoeg afwijkends te zien.

Dames in ontwikkeling?
Met 250 speelfilms valt er altijd wel een thema te ontdekken. Dit jaar opvallend veel vrouwen in hoofdrollen die een ontwikkeling doormaken. Het mooie drieluik Paradise Girls volgt drie vrouwen in hun problemen met hun mannen (minnaar, vader en zoon). Ook in het lome How the Garcia Girls Spent Their Summer uit Argentinië staan drie vrouwen centraal (oma, moeder, kleindochter), die allen een seksuele drempel overgaan. De twee jonge meiden in het subliem gefilmde maar zeer zwaarmoedige Samaritan Girl (Kim Ki-Duk) hebben een heftige jeugd als prostituee, terwijl de twee adolescenten in My Summer of Love juist rustig hun identiteit mogen ontdekken.  De meest opvallende film onder dit kopje komt van Todd Solondz (Storytelling, Happiness). Zijn Palindromes heeft een hoofdpersonage dat al vanaf haar twaalfde graag moeder wil worden. Om uiterlijke stereotypering te voorkomen heeft de regisseur ervoor gekozen het meisje te laten spelen door telkens andere actrices; blank, zwart, roodharig, blond, dik, dun, jonger en ouder. Met als strekking: wat er ook gebeurt, blijven we niet dezelfde die we waren? Vreemd.

Samaritan girl

Engelachtige schoolmeisjes bijvoorbeeld, die zichzelf prostitueren en dit vervolgens met religieuze devotie proberen terug te draaien in Samaritan Girl. Of Thaise kickboxers met een diadeempje in het haar vanwege de op hande zijnde geslachtsverandering in Beautiful Boxer.

Maar ook huis-tuin-en keukenleed was goed vertegenwoordigd. De ex-man in het naargeestige Folie Privée deed bijvoorbeeld nog lang nahuiveren en ook de gefrustreerde zwijggesprekken in het Zweedse familiedrama Dalecarlians stemden zwaarmoedig. En wat te denken van de totaal geschifte familie van de New Yorkse ‘artist, performer, actor, dancer, gay and filmmaker’ Jonathan Caouette in zijn eigenhandig gefabriekte Tarnation?

Is je mama niet thuis?
Met veel vrouwen en mannen in films (deze constatering is zo vreemd niet als ie lijkt), krijg je biologisch gezien ook veel kinderen in films. Dit jaar zaten ze er maar verlaten bij. De Mexicaanse jongens in Temporada de patos zijn een dagje alleen thuis en vervelen zich met computerspelletjes, het pesten van de pizzakoerier en het bakkende buurmeisje. Tot vermaak van de kijker. Minder vermakelijk zijn de achtergelaten kinderen in de sterke Japanse film Nobody Knowsen in het zwakke Franse Demi-tarif. Ja, lachen om de vernuftige oplossingen die de kinderen verzinnen om aan eten te komen of zonder water en elektriciteit te overleven. Dat lachen vergaat je snel als moeders na weken, maanden echt niet meer terugkomt. Nobody Knows is een sterke film en toont het onderwerp daardoor schrijnender dan het zwalkende Demi-tarif.

Wat een ellende eigenlijk; andermans leven.

Hoewel: misschien zou iedereen wel verliefd worden op die criminele maar o zo guitige broer van je man. Als die man plots overlijdt tijdens een militaire missie is broers troostende schouder namelijk reuze fijn en welkom. Maar wee jou als manlief vervolgens toch nog blijkt te leven! En met shellshock en al de keuken kort en klein komt slaan! Ook buiten Denemarken konden ze geen genoeg krijgen van Brothers. Deze film was dit jaar dan ook een van de IFFR-lievelingen.

En wat te denken van de praktijken in het Britse Enduring Love. Toch best reden voor overpeinzing dat je leven met een totaal bizarre wending van het lot, zeg een neerstortende luchtballon, daarna zo kalmpjes in elkaar zakt. Op niets af, schijnbaar. Maar ondertussen heb je wel ineens een stalker aan je broek hangen. Die je hardnekkig op Jezus wijst. Een hoofdzonde is dan zo begaan. Wel meer dan eentje, om precies te zijn.

Liever een kapotte wasmachine?
My beautiful washing machineBas (9) zoekt een man voor zijn moeder (Monic Hendrickx, die maar niet kan tegenvallen) en plaatst een advertentie; Gezocht: Man. De film onder diezelfde titel werd gemaakt door Patrice Toye, die eerder het fantasierijke Rosie afleverde. Haar huidige film is een mooi portret van een wat vreemde lieve jongen en zijn wat eenzame moeder. Die moeder die niets moet hebben van de kennis die haar wasmachine komt repareren. Misschien had ze gewoon ook zo’n groene moeten kopen in Maleisië. Dat deed althans Teoh in The Beautiful Washingmachine, een droogkomische film over het apparaat, waar hij een wasmeisje krijgt bijgeleverd voor de gevallen waarin de machine het begeeft. Dan maar liever over op de handwas.

Eenmaal buiten de bioscoopzaal kon het leven na deze films kortom weer heel opgeruimd en fruitig zijn. Maar dat kon ook op een andere manier bereikt worden. Oscarnominatie Sideways was de bijna twee uur meer dan waard en deed zelfs de perszalen gieren en brullen op een erg vroege zondagochtend. En na het onbedoeld hilarische Fighting Fish van 2004 kregen de Nederlands-Chinese filmmakers dit jaar een nieuwe kans met Paradise Girls. Met een aangename film vol eten als resultaat.

Publieksfavorieten?
Na de film, nog even je score doorscheuren op het daarvoor bedoelde enquêteformuliertje. Was het een 1 waard, een 5 of ergens ertussenin? Meestal ergens ertussenin. En elke dag even de toptien checken, om alsnog achter de meute aan kaartjes te vergaren voor de topfilms. Zo heeft het publiek met elkaar Turtles Can Fly tot favoriet uitgeroepen. Een mooie sociaal-realistische, politiek correcte, actuele, geëngageerde film van de maker van Een tijd voor dronken paarden (Bahman Ghobadi) waar de filmhuizen het komend jaar voor vol zullen lopen. Over mijnrapende kinderen in een vluchtelingenkamp op de grens van Irak. Met 90 minuten lang een irritant schreeuwend jongetje genaamd Satellite, dat er voor zorgde dat de film van mij niet hoger dan een 3 scoorde.
Dan gaat mijn voorkeur toch uit naar de rest van de top 5: Brothers (rechtlijnig, maar zeer sterk drama); The Edukators (zie de aparte recensie over deze Duitse moraalridders); Bin-jip (Kim Ki-Duk, die naam moet ondertussen genoeg zeggen); Le grand voyage (roadmovie over tocht naar Mecca door vader en zoon).
Maar verschil van mening rechtvaardigt het enorm diverse programma van het IFFR. Het lijstje met mijn 5-puntenfilms (Hawaï, Oslo, Sideways, I am a sex addict, Un dia sin Mexicanos, Sixty-nine en Primer) raakt bijvoorbeeld al snel het contact met de publieksfavorieten kwijt. Maar dat zullen die andere 358.000 bezoekers ook wel hebben ondervonden.

Toch. Het grote probleem van het IFFR is en blijft: je hebt achteraf vooral zoveel niet gezien. Zucht. Er zal dus nog veel meer gekeken blijven worden de komende maanden. Zonder Sophie, dat wel. Laten we maar hopen dat die het komende jaar ergens ver weg in een Parijs’ naaiatelier zit opgesloten. Waarmee meteen een idee is geboren voor een sociaalbewuste Franse filmmaker om deze illegale misstanden eens aan de kaak te stellen. Met als extra ingrediënten veel donkere blikken, sobere beelden en als het kan ook nog wat overspel. Titel: Le retour de Sophie. Dat moet toch minimaal een Tiger Award opleveren.

Lopende tekst: Liesbeth Smit      Kaders: Ricco van Nierop

- Theo van Gogh - 06/05 (recensie)
- Hans Weingartner - The Edukators (recensie)