Chicksinger

Besproken artiesten:
  • The Invasion
  • Scott Fisher
Datum bespreking: 14-06-2005

De in deze rubriek besproken artiesten zijn contractvrij en hun muziek derhalve rechtenvrij. Omdat deze artiesten geen promotionele activiteiten kunnen genieten, kiezen zij er vaak voor hun muziek ter beoordeling op internet aan te bieden. dR meent middels deze rubriek op tweewekelijkse basis kritiek te moeten geven op een selectie van deze mp3's. Als u van de betreffende artiest een cd afneemt, zult u daarvoor in ieder geval niemand anders dan de artiest belonen. Over het algemeen geldt dat de liedjes zijn te gebruiken in podcast- of internetradioshows, mits er naar de webpagina van de betreffende artiest wordt gelinkt.

Zwaar maar incognito

Het uit Nampa USA afkomstige The Invasion is zo'n bandje dat je in een willekeurig hokje plaatst, afhankelijk van welk nummer je uit hun repertoire beluistert. Zo zijn ze me in Homecoming en Paranoid een wat te directe kloon van Radiohead, maar zit Mercury ze in The Emperor of San Fransisco weer op een prettige manier op de hielen.
The InvasionPrijsnummer op de cd is echter Constancy; hier doemen niet direct allerlei vergelijkingen op en klopt de crossoveraarij in elk detail. Het liedje is gebaseerd op een catchy steelgitaarlick die, in combinatie met de trekzak, een spannende titeltrack voor een western zou kunnen zijn. Als het bandgeluid naar het refrein toe verdikt, hoor je goed dat juist een band als The Invasion met een dergelijk liedje goed wegkomt; zelden een band zo verkapt heavy horen zijn. Prachtig nummer op een heel redelijke cd.

Voor liefhebbers van: Radiohead, Queen

Het gelijk van Scott Fisher

Scott Fisher schreeuwt aanstellerig hard met z'n website en in z'n voorkomen, maar geef hem eens ongelijk, dat is nu eenmaal wat mensen doen als ze niet gehoord worden. Scott is het blijkbaar zat om bij de platenmaatschappijen te leuren voor een contractje voor zijn fonkelende pianopop. Volgens oud en bewezen Amerikaans model is ie niet bij de pakken neer gaan zitten en heeft hij het heft in eigen handen genomen. Scott FisherMet een gouden strotje en dito pianohandjes en een leuk bekkie zal dat ook best goed uitpakken. Gelukkig ziet Scott echter niet alleen bling bling voor ogen want naast de wat verplichte retrowerkjes horen we meneer dit ook gepassioneerd doen in Struggle. Zelfs wanneer Fischer in Tragedy Untold zijn falsetto opzet blijkt hij een heel redelijk zanger. Helemaal niets mis mee dus, met die Scott. Voor de een zal dat betekenen dat hij een nieuw idool kan omarmen terwijl een tweede de eerder genoemde 'schreeuw' ook in zijn muziek hoort doorklinken en doodvermoeid raakt van die professionele amateur.

Voor liefhebbers van: Joshua Kadison en Coldplay.

KFC