08. Onleuke Matt Dillon

Er zijn van die acteurs die een tijdje beroemd zijn, maar dan ineens uit het blikveld verdwijnen. Neem Matt Dillon, die in de jaren tachtig meisjesharten op hol deed slaan, maar daarna niet meer opviel. Hij is terug, met een hoofdrol in Employee of the Month.

Met zijn personage David Walsh gaat het in deze film niet zo best. Zijn mooie, gave gezicht is aan één kant helemaal verbrand. Een erfenis van vroeger, toen een vriendje benzine over hem heen sproeide terwijl David een sigaret rookte. Maar dat kom je pas laat te weten. In het begin lijkt David zijn leven aardig op orde te hebben: hij woont in een luxe huis met zijn mooie vriendin Sara (Christina Applegate), met wie hij zich net heeft verloofd. Daarnaast rommelt hij wat met zijn collega Wendy (Andrea Bendewald).

Van de een op de andere dag raakt David alles kwijt: een functioneringsgesprek op de bank waar hij werkt loopt uit op ontslag en zijn verloofde vindt een roze string in zijn jaszak en wil hem daarna nooit meer zien. Wat doet een Amerikaan die dit overkomt? Die gaat naar een motel, zuipt zich lens, pakt de volgende ochtend zijn pistool, gaat naar de bank en schiet zijn baas door het hoofd.

Dat lijkt althans het verhaal. Maar dit gegeven vond de scriptschrijver kennelijk te mager – waarschijnlijk omdat er al zo veel films zijn waarin de hoofdrolspeler doorslaat. Dus verzon hij een zijlijntje hier en een zijlijntje daar, wat resulteert in een onsamenhangend en bizar netwerk van intriges. Want precies op de dag dat David zijn baas om wil leggen, wordt er een bankoverval gepleegd. David redt zijn collega, toevallig degene met wie hij vreemdging, wordt door de overvallers het busje in getrokken en daarna vermoord. Maar ook dat is niet het echte verhaal: David blijkt helemaal niet vermoord, maar de overval zelf te hebben beraamd, met die collega als compagnon. Maar ook dat blijkt niet waar, want die collega blijkt net even doortrapter dan de hoofdrolspeler.

Het laatste kwartier, waarin iedereen elkaar onverwacht door het hoofd schiet, is nog wel aardig, maar in de honderd minuten daarvoor valt niet alleen het script, maar vallen ook de acteerprestaties flink tegen. Matt Dillon als bankemployee-met-een-geheim kan nog net door de beugel, maar sidekick­ Steve Zahn is absoluut ongeloofwaardig. Hij moet het antiburgerlijke alter ego van Dillon voorstellen, maar zijn schreeuwerige acteerstijl is behoorlijk nep. Ook de rest van de cast is nogal onleuk, alleen Christina Applegate weet er nog iets van te maken. Maar ja, zij heeft ervaring met zwakke scripts. Employee of the Month is duidelijk een film die niet zou worden gemist als hij nooit zou zijn gemaakt.

Irene Start