• Auteur: Rod Smith
  • Titel: Touché (in memory of my theories vol. 2)
  • Uitgever: Wave Books
  • Datum bespreking: 9 Juni 2015

Het gedicht is een PoÔem


De rum smaakt laat & de orkaan zit in een petrischaaltje, je denkt & dan het zegt Het ergste aan ouder worden is je de leugen realizeren die inherent is aan elke emoosjonele staat & humja je denkt humnee je denkt.

Je denkt aan laatsmakende rum & het ergste aan de emoosjonele staat is de leugen inherent aan het ouder worden hit my line i got dicht bij de vloer ruikt het onfris & het ergste van alles zijn mensen die Ernie uitspreken als Euhwnie.

hit my line i got

Hier moet muziek onder dacht ik een paar pagina’s verder & ik dacht aan iets jazzies ik stond in de keuken en dacht aan jazz ik stond op zolder en dacht aan denken ik zat in bad en dacht aan Femke ik stond in de schuur en dacht aan brood ik zat op de fiets en dacht aan een boot hit my line i got welk brood eet je het liefst hit my line i got welke wijn drink je bij de borrel hit my line i got met wie zit je het liefste in een bootje.

Ik dacht aan jazz en Rod Smith dacht aan Andy Warhol.

Ik dacht aan een poëem. Nee. Wacht. Ik dacht aan een gedicht dat traagweg (o zo traag) volloopt tot vol en voller nog dan vol en overstroomt dan en vloeit dan en stroomt dan tot het geen gedicht meer is maar een PoÔem.

Ook schoenen op een rijtje, en mensen die die schoenen vullen. Ik dacht aan iets dat Iris zei toen ze jong was (en ik meer van haar hield dan ik nu doe), ik dacht aan gedichten die geluid maken, deze gedichten maken geluid dacht ik plots er hoeft heeltegaar geen muziek onder het ìs reeds bij aanvang mjoeziek & ik probeerde Touché in mijn seedeespeler te steken maar de lade was te klein.

Het gedicht vult de kamer, het gedicht staat daar en vult langzaamaan (o zo langzaam) de kamer. Hit my line i got Dichters dansen niet. Nee ik zeg, dichters mogen dan niet dansen maar gedichten dansen wat drommel zekersteweten wèl. Dichters dansen niet maar gedichten dansen wel zie het gedicht daar dansen menSEN, het danst een tango tot zijn benen pijn doen. Het danst zijn zinnen door elkaar. Het danst zijn betekenissen dooreen. Hit my line i got Maar wat betekent het eigenlijk nog –

Mezzun trillende groene ogen (zijn trillend groene ogen) (zelfs de keukentafel heeft trillende groene ogen) (ogen van trillend groen) (ik zat in het gras toen ze belde) (ik zat op glas toen ze belde) (ik stond aan het water toen ik haar belde) (ik zat op een stapel pallets toen ze me belde) (ik keek naar rimpelloos water toen ik haar belde) (hit my line i got in welk water zou je het liefste kopje onder gaan) & ik dacht aan bootjes en aan water en lucht door gordijnen (gegordijnde lucht is tien, als water best drie is).

Vallend water & unne mens op een trappetje en een gietertje in zijn hand en een zinken teil daar benee (wie was dat ook alweer?). Wat openschudt, is dit bedoeld te zeggen (het publiek kwam massaal in opstand toen ze Le Sacre Du Printemps afbraken ) (mag dit nog wel lente heten?) (is dit nog wel jazz?) (kun je dit nog poëzie noemen?) (is dit nog wel een resensie?).

Vallend water & wat op deze daken klettert, (t)huizen alterneert. Zegt Rod Smith: “it takes great courage / to visit certain homes”.

hit my line i got home is where the heart is

En ik dacht aan (t)huizen en aan harten en aan waar, waar ik ze gelaten had en om geen enkele andere reden dan pure brein-willekeur (ha! daar schreef ik haast breinlikeur) dacht ik aan die keer dat ik vergeten was waar ik woonde (ik woonde aan de barentszstraat toen & al die herenhuizen ginder leken op elkaar & ik had al een paar nachten niet geslapen & het automatiese waarmede ik normaliter naar mijn kot liep was kapot want slaapdronken liep ik maar door en door en door totdat ik me gewaar werd dat ik liep waar ik normaal nooit liep & verrek op welk nummer woon ik ookalweer?,,, & ik kon het niet bedenken ik kon het niet bedenken en voor de langstondigste kortstond die ooit kende was er paniek) en in mijn hoofd altijd maar Can’t Find My Way Home weerklonk (van Blind Faith) (al ken ik het alleen in de verzie van Jarboe).

Ja. Huis vertelt en wordt verteld. Zegt Rod Smith: “Thunder stirs the symbolized / between & is transistory- / a downspouting, circuitous / wild- // the house / has a learning & the house / has a viewfinder-the best / thing in the house though / is an anklet. or a fish poacher / -they have what the skylight / has-which is not what a duct has. // the house in the lake / it is trapped & burdensome, / terrifically insert, sandbagged / & bubbling up-a blatant / casuistry echoes in the / crawlspace-parietal, jipped, / plaster cast, & smarmy- // house tells & is told / house in the heaving / need-woe house / woe”

(als kind wilde ik in het kruipluik wonen en nooit nooit nog iemand zien)

(de huis is een gedachte)
(de huis is een idee)
(the gedicht is een gerucht. nee. geperste ideeën, en licht)

Geperste ideeën zijn twaalf denk ik, of minder nog want zij zijn ook van raam gemaakt en port gemaakt en geregende vrouwenstemmen, en ouwe sentimentele platen (die kraken zo fijn! wij! kraken! samen! zo! fijn! (fijn!)).

Hit my line i got the liedjes van Vera Lynn (vera vera wat is er geworden van u? voelt iemand hier zich al net zo als ik doe?).

& ik dacht deze gedichten moet je niet drajen in de seedeespeler deze gedichten moet je denken. Let wel ik bedoel. Ik bedoel (n)iets. Ik bedoel niet het lelijk denken dat mooi lelijk maakt ik bedoel dat je deze woorden moet uitsmeren over je brein. Nee. Ik bedoel dat je de woorden moet laten inzinken in je brein. Ik bedoel dat je de woorden moet toestaan zich hun weg je brein in te vreten. Als kevertjes of als wormen. Ik bedoel dat de woorden kevers zijn of wormen zijn en dat je gewoon moet blijven zitten terwijl zij hun tanden in je hersens zetten.

Nee. Dat is niet wat ik bedoel.

Zegt Rod Smith:

Summer Poem

The artwork provides the sensuous idea of freedom.
Bed goes up, bed goes down.
Just tie me to me to you.
For clarity’s sake.
For a full length feature.
For, or just, orgasmic, like they say.
I have now provided the sensuous idea of freedom.
I’m very pleased you were able to attend.

& denk ik nee dit moet je over je huid voelen lopen. Ik dacht ik scheer al mijn haar af, dacht ik staand, staande bij het raam waar het lichter is (dichters denken staande). Ik dacht op de vloer (waar het onfrisser ruikt) deze gedichten moet ik luidop schreeuwen in de kamers nee uit het raam & de woorden op aller huiden schreeuwen & voelen laten & zien & horen & weten & denken (zegt Remco Ekkers: “Kan Kaspar pas doordat hij kan praten / datgene waarover hij praat waarnemen?”) (Kaspar? Kaspar? who the fuck is Kaspar?) (misschien allicht mogelijkerwijs had Ekkers dat gejat van Handke) (hit my line i got beter goed gejat dan slecht gestolen) (in dit verband ook iets wat de dosente zei over een poster met heel erg veel dieren & een paard & de poster gezien door haar pas paardsprekend zoontje & hoe feilloos pas paardsprekend zoontje paard aanwijzen wist in dierkluwen) (ik herinner me niet of Femke daarbij was en of we elkaar aankeken toen en of we lachten misschien).

(ik denk aan paarden)
(hit my line i got een paard een paard mijn koninkrijk voor een paard)
(hit my line i got er staat een paard in de gang)
(ik denk aan gang naar nergens ik denk aan koninkrijken ik denk aan Opperwezens) (the creator has a masterplan zong Leon Thomas op dat meesterwerkje van Pharoah Sanders) (ze krie-eeh-toh hez euh masstuh-plèn zing ik zachtjes als ik op de dorpel sta)

& ik denk aan hoe benoemen werkelijk(er) maken is & is dat misschien veellicht Rod Smiths projekt hier?

& wat het spreken beweegt wat het schrijven stuurt. Zegt Rod Smith: “These warnigs were not new . // All writing is pigshit. // Amplified recording of a tooth event. // Washington was concerned that Cubans might try to defend themselves. // To have an eye with a brain in it- // drums // it is we who are ominous, the future promises nothing // world’s and // italic overthrown // expert pentothal peppergum // Again, that makes good sense if hegemony, with its short-term benefits to elite in- / terests, is ranked above survival in the scale of operative values, in accord with the / historical standard for dominant states and other systems of concentrated power. // paste has its reasons, portent / as excess, a plated neat / ruminative- // Love was not / easy / it is about time that we discard all bunkum- / The sphere, ellipses which spin, upside-down cones, spirals and all those dynamic / forms // taking a bite out of hug cultures // now is not the time for raisins // i need to weep, i guess it’s still there // if it tastes like a drain, // cuddle up on the blade and take back your soul – ya know abt this? // maybe we’re both wrong // besides i can move this box just fine // the long lost hover // building my own yoga // values absorb Yale law professor Jack Balkin // hissing electric claws absorb Yale law professor Jack Balkin // scenery people, a quote meat background unquote // many believe that surrealism is dead // knowledge systems spreading thru yale law professor Jack Balkin // headwinds, we hate them // new singing scources of heroism, we hate them // how to disrupt meaning in a society in which the head guy says things like “i know / how hard it is to put food on yr family”// a praxis of scalp-ya know about this? // author dies, bus pulls away, bus dies too. // look at everything you’ll receive when you choose our most popular bundle // this is really man-if-pesto, you can put it on yr spusgetti”

(manIFpesto, na Find the job that’s right for you. het geniaalste gedicht uit de bundel)

En ik zit op stoel op bank op vloer op tafel en ik lees en ik voel me luid (wat ongebruikelijk is in dit nergens) (nee in dit overal) (ik zit overal en dus zit ik nergens) (zegt een ongelooflijke trezebees Alles kon gebeuren en dus gebeurde er niets) (plots gebeurde er niets)

Ook dit kan een poëem zijn (een PoÔem kan een poëem zijn): zitten en trillen van opwinding kan een poëem zijn manif(p)esto kan een poëem zijn dichtsels overheen je spettie strojen kan een poëem zijn het moet moeilijk zijn om een insekt in de regen te zijn kan een poëem zijn wat stom frans gezwatel kan een poëem zijn & ooit dacht ik de lijnen bij Femkes mond zijn een poëem (in the beginning was dat).

(in the beginniiiiiing. when we were winniiiiing)

En het is midden in de nacht (hit my line i got is er nog wat op de pornozender?) (hee kleine meid is je pappie tuis?) en ik wil iedereen die ik ken opbellen om gedichten nee hele stukken nee ganzelijk Touché voor te lezen nee schuimbekkend van antoezjasme doorheen de hoorn te brullen (maar ik ken niemand).

En dan maar stil zitten. Tegen de Nijntjebank van mijn zoon geleund zitten nee onder de tafel zitten nee nevens voer je waarheid maar aan de varkens zitten.

(hit my line i got vieze varkens worden niet vet)
(hit my line i got paarlen voor de zwijnen werpen)

En iemand schreef waarheden en iemand schreef Er zijn geen waarheden meer en iemand schreef iets doordachts en Rod Smith zegt: I’m damn tired of reading posts by musical elitist punk who think.

Ooit dacht ik Dit is het eind van alle denken (er is geen denken meer) & ik lees Touché en ik lees (-?) – automaties schrijven? nee. kollaazje-poëzie? nee. stroom van konsjusnus? naja stromen het doet. Het gaat. Het stroomt. Het gaat. Het stroomt. Hit my line i got het poëem kruipt waar het niet gaan kan.

(& op de sereo Alla Bachayo Khoso met Shah Latif Ke Kafi & kaf(f)i, zo ongeveer spreekt mijn zoon het woord koffie uit & ik gevoel onhoudbare goesting dat Rod Smith te laten weten, te laten stromen naar, iemand aan wie je alles kan vertellen zonder acht te hoeven slaan op orde betekenis zin en samenhang, de koffie loopt door, alles stroomt in dikke lagen, terug laten stromen wat stroomt & waarom niet direkt naar de dichter zelve?) (terugschrijven 3)

(wat ik altijd al wilde. wat ik altijd al wilde. wat ik altijd al wilde)

Omdat het stroomt en blijft stromen, schrijft me die Smith daar een poëem in een poëem (zijn wij niet allen poëmen in een poëem?) (iemand zei dat denken niet meer bestond) (iemand zei dat cheesyness passé was), of buiten-/over-/sub-/voor-talige taalbouwsels. Ik versta dat wel (ik versta het (mis)verstaan wel).

& denk ik Schrijft hij door zoveel registers van taligheid open te trekken alles regelrecht n meta-taligheid in; n spreken dat overal is (& de woorden kletterden als dikke vette regen neder) (herhaalt die trezebees weer Alles was mogelijk en dus gebeurde er niets & denk ik Niets is mogelijk en dus gebeurt er nog minder) of juist n non-taligheid:

(witregel voor effekt)

een veelzeggend zwijgen. n sprekend wit. het alsprekend zwart (hee, Foer!). n spreken dat geen spraak meer behoeft. n gedicht dat niet zonodig meer uitgedrukt hoeft te worden (behalve dan brullend, uiteraard, ik zei al). Post-poëmen?

(de dood van de literatuur blah blah blah het einde van de poëzie blah blah BLAH)

(& het water was rimpelloos toen ik haar belde om voor eens en altijd afscheid te nemen maar ze nam niet op maar als ze opgenomen had was ik begonnen met te vertellen hoe rimpelloos dat water daar was)

(en mensen en kamera’s en huizen en richt dat ding op iets anders en natte straten en voetbalkojen en een lichte melankolie maakt zich van mij meester als ik mompel hoe lang ist lee dat ik het denken nog tot spreken wist te zingen?)

(zegt iemand)

(hit my line i got the wijn kleurt spontaan roder na twaalven)

Gaat het nog verder? Deze resensie bedoel ik. Ik kan ook dat kleine beetje vaat daar wegwassen. Ik kan ook mijn kloten op het hakblok leggen. Ik kan ook niks doen, of mijn zegeningen tellen.

Ik kan ook dansen in het donker (hit my line i got deez geweer’s te huur).

Ik kan ook smakelijk smeetsen om

A Fire

Free in the excessive
re-knit
business of rinse, a raid lather open
a not-so
you-then fairly twisted pencil shaver

weedle weedle

The moneys that these arms sales bring in
are just one part of a wonderful, simple,
yet cohesive strategy to improve our lives-
you see, by contributing to global disorder
and fear, by maiming the possibility
of meaningful education, and destroying
large numbers of mammals we contribute
to the possible continued hegemony
of our little nationalist construct thus
ensuring continued availability in this
area of important products like raspberry
toothpase and red or green pepper
spray.

I’m a little mailbox, short and stout
here is my clear mind and broken spine
here is my intellect bla bla bla

Ik kan ook mijn gedacht uitsmeren overheen al wat ik zie zodat mijn waarnemen reeds bij aanvang denken zal zijn.

Ik kan ook luisteren naar die verzie van Susie Q live in The Filmore 14 – 3 – 69.

Ik kan ook mijn alfabet alfabetizeren.

Ik kan ook praten met een vrouw die achter oseanen woont en die zegt dat ze me wil zien.

Ik kan ook nog een witregel plaatsen voor effekt.

(…)

Hit my line i got

Hij is degene die bij mij woonde toen ik aan de troelstralaan woonde

en is het gek dat ik nadenk over rijden en is het gek dat ik zin heb om heel hard een seedee van The Cave Singers te drajen en is het gek dat ik nadenk over Amnerika, en over rijden met een seedee van The Cave Singers op de autostereo, en je gedacht uitsmeren overheen de voorruit en de eindeloosheid dan van dat zien en de eindeloosheid dan van dat denken en de eindeloosheid dan van dat rijden en de eindeloosheid dan van die woede ( This is such total bullshit.: “at the political / conciousness exhibition / a blameless / weasel / infected by petty / blown about / weasel ideoglossia / or some upper-echelon / America loves you / Billy Bob Thorntonodious, tiresome, obnoxious / critiquing of your review of / bullshit propaganda / well, Fuck you, Bartender / Wait, how the fuck old are you? / How do you sleep at night? What? / Fuck the Carter Administration / Robots wash my car for me / doofus What? YES THEY DO / I don’t make this shit up / The reason I bring this up is / Shut the fuck up / Here’s to experiences revolving around food bringing you up / you fucking choke // And man, if you haven’t seen muppets fucking / you really need to get out more”) en de eindeloosheid van die kaum bevlekte vetarme breinen en de eindeloosheid van die resepsies en de vernissaazjes en de feesjes en de kloterij en de eindeloosheid van hun spreken of niet-spreken of onspreken (zegt Smith: “what they said or didn’t / doesn’t / to give you an / idea / talk more about / deep / pressure forming / all around my eyes // or rather, // what they said or didn’t / doesn’t / to give you an / idea / talk more about / deep / pressure forming / all around my eyes”) en de eindeloosheid van hun dajut kooks en de eindeloosheid van die koppen en de eindeloosheid van de inwisselbaarheid (identiteit veroorzaakt wratten) (hij was degene die bij mij woonde toen ik aan de troelstralaan woonde) en de iendeloosheid van dat gaan en de eindeloosheid van die weg en is het gek dat ik hierna al mijn gedacht wil uitsmeren overheen een lange weg naar nergens ergens in Amnerika en is het gek dat ik nu denk touché Rod Smith, touché?

(hit my line i got niets meer)

(fuck ik heb een bloedneus nu) (echtwaar)

(awkee nu ga ik ook door tot het/ik poëzie braak(t))

(tim donker)