'Keisteenvereerder’ vs ‘stroomvereerder’
Met het schrijven van Het Plagiaat ontdekte Ter Braak dat zijn vertrouwen in de polemiek op een illusie had berust. Het wegvallen van een
gelijkwaardige tegenstander zou de verschrikking van de heilstaat vrij spel bieden, en tegelijk besefte hij dat winst de enige ware inzet van een
polemist kan zijn. Met dit inzicht was zijn identiteit ongeloofwaardig geworden. Toch weigerde Menno ter Braak zijn levensvoorwaarde op te geven. Al
had de scepsis het gewonnen, hij koos ervoor trouw te blijven aan zijn droom.
Uit: Ewoud Kieft – Het Plagiaat
Zo luidt de slotalinea van Ewoud Kiefts uitgebreide weergave van een essentiële en principiële discussie in het Interbellum. Twee weken voor zijn zelfmoord
in mei 1940 begon Menno ter Braak aan een roman over deze discussie, die Het Plagiaat moest gaan heten. De directe aanleiding was een geval van
plagiaat, waarbij een katholiek auteur een recensie van Ter Braak, met enige kleine aanpassingen, had overgenomen. Ter Braak, die al sinds 1929 verwikkeld
was in een polemiek met de katholieke auteur Anton van Duinkerken over het katholicisme versus het nihilisme, merkte hierdoor hoe katholiek zijn eigen
betoog eigenlijk was.
Getuige de integraal opgenomen romanfragmenten zorgde dit in eerste instantie voor een geamuseerde reactie. Het geval analyserend stuitte hij echter op een
– letterlijk – dodelijke ernst. Kieft suggereert dat Ter Braak als direct gevolg hiervan zelfmoord pleegde - een suggestie die wellicht wat overtrokken is,
daar Ter Braak al jaren zinspeelde op een zelfmoord zodra de fascisten zouden komen. Maar zijn lijvige onderzoek werpt wel licht op het waarschijnlijk
beslissende argument om inderdaad een eind aan zijn leven te maken.
Belangrijker nog is de discussie zelf. Met zijn gedetailleerde weergave geeft Kieft prachtig een beeld van het intellectuele klimaat in het Interbellum.
Ter Braak had het gelovige milieu uit zijn jeugd de rug toegekeerd: hij kon niet geloven in vaststaande waarheden en zag meer heil in de polemiek: men
verdedigt zo fel mogelijk de eigen waarden, de tegenstander voorziet het eigen wereldbeeld voortdurend van tegenargumenten en men past naar aanleiding
hiervan, zodra nodig, de eigen opvattingen aan.
Het Woordenrijk is een wekelijks radioprogramma over poëzie bij denhaagfm.nl (dinsdag 21:00-22:00). Het programma is een productie van het Haags dichtersgilde o.l.v. Harry Zevenbergen. Elke twee weken is deRecensent te gast, de ene maal Edwin Fagel met een Dagboek-deel en de andere maal Ricco van Nierop met een poëzierecensie.