![]() De zomer van St Germain Begin jaren '90 was Ludovic Navarre, samen met o.a. Laurent Garnier en Dave Clark, één van de belangrijkste house/techno-pioniers van Frankrijk, met projecten als D.S. en Deepside. Ook werkte hij voor het F Communicationlabel van Garnier als mixer/producer/componist. Halverwege de jaren '90 verzamelde Navarre enkele jazzmuzikanten om zich heen en richtte St Germain op, waarvan in '95 het debuutalbum 'Boulevard' verscheen. In tegenstelling tot zijn eerdere projecten, is op 'Boulevard' niet enkel house te horen maar een aangename vrijage tussen dance enerzijds en gospel, blues en vooral jazz anderzijds. Wat dit betreft is het ook absoluut niet gek dat Navarre, na zijn breuk met Garnier en diens label, benaderd werd door het fameuze jazz-label Blue Note - in 1939 opgericht door Alfred Lion en Francis Wolff, twee voor de nazi gevluchtte Duitsers, en bekend geworden met opnames van artiesten als Thelonius Monk, Miles Davis en Dexter Gordon.![]() In een interview met muziekblad Oor zegt Navarre: 'House heeft voor mij nog lang niet afgedaan. Ik ben altijd bezig gebleven met house. Ik heb me nooit tot één stijl beperkt. Op dit moment concentreer ik me op St Germain, omdat ik St Germain nu het leukste en boeiendste vind om te doen. (...) St Germain ben ik ten voeten uit. Ik hou van het samenbrengen van akoestische, levende muziek en computermuziek. De perfecte balans tussen die twee, daar ben ik naar op zoek. Dat is de kern van mijn muziek. Zij moet organisch klinken en toch elektronisch zijn'. ![]() 'Tourist' opent met het opzwepende 'Rose rouge', met gesampelde vocals van Marlena Shaw ("Put your hands together one time"), en vind haar rust in het loom voortslepende 'Montego bay spleen', het exotisch aandoende 'La goutte d'or', en 'Sure thing'- een bluesy song met samples van Miles Davis en John Lee Hooker. Meer uptempo zijn het discoachtige nummer 'Pont des arts' en 'Latin note', waarin, zoals de titel al doet vermoeden, veel 'latin-percussie' doorklinkt. Ondanks dat Navarre van mening is dat house en jazz helemaal niets met elkaar gemeen hebben, is hij er toch in geslaagd deze twee muziekvormen op een zeer goed te beluisteren manier, bijeen te brengen. St Germain neemt de luisteraar mee op een muzikale reis langs zweterige, rokerige jazz-café's en sjieke hotel-lounges. Naar de jaren '20 (de hoes bevat een foto uit 1920 van de Seine), '50 en '60 terug naar 2000. Wat mij betreft is 'Tourist' nu al dé zomerhit van dit jaar. Méér van dit dus. Bien davantage, s'il vous plaît! Olaf Risee |